tiistai 17. heinäkuuta 2012

Ancona

Lauantaina lähdettiin viikonloppureissulle Anconaan. Alice on Anconasta, joten se nyt lähinnä oli ainoa syy, miksi sinne lähdettiin. Ancona on pienehkö kaupunki Italian itärannikolla. Kooltaan se on suunnilleen samanlainen kuin Jyväskylä. Se ei ole turisteille, ainakaan ulkomaisille, kovin tuttu paikka, mutta Italiassa se on tunnettu sen ainutlaatuisista maisemista. Sieltä löytyy sekä vuoria, että rantoja, mikä ei kuulemma ole kovin yleistä Alicen mukaan.

Lähdettiin matkaan lauantaina iltapäivällä. Ensin autolla Reggio Emiliaan ja sieltä junalla perille. Matka-aikaa kertyi 3,5 tuntia, mutta lippu maksoi vain 17 euroa ilman mitään alennuksia. Täällä ei opiskelijat saa samanlailla alennuksia kaikesta kuten Suomessa. Me myöhästyttiin ensimmäisestä junasta kymmenen minuuttia, mutta onneksemme taululla luki, että junakin oli myöhässä kevyet 50 minuuttia. Kerettiin siihen siis helposti. Juna oli vanha ja raihnainen, huomattavasti jotain VR:n pikajunaakin paskempi laatuinen. Ilmastointi kuitenkin pelasi ja se oli pääasia näissä helteissä. Paluumatkalla se ei sitten toiminutkaan ja oli kyllä aika nihkeät 3,5 h.

Me mentiin Anconaan, koska siellä oli joittenkin Alicen kavereitten järkkäämät synttärijuhlat. Itsehän en ketään tuntenut, mutta joka tapauksessa kaupungissa piti vierailla jossain vaiheessa niin miksei sitten silloin, kun siellä tapahtuu jotain. Mentiin johonkin ravintolaan vähän matkan päähän ulos kaupungista ja siellä oli ravintolasta varattu pöytä ~30 ihmiselle. Tällä kertaa italialainen pizza petti, mutta pasta oli hyvää. 10 euroa ja sai syödä ja juoda niin paljon kuin huvitti.  Illallisen jälkeen siirryttiin viereiselle yökerholle, Babaloolle. Oli yksi hienoimmista klubeista, mitä olen koskaan nähnyt. Se on auki vain kesäisin, koska siellä ei ole kattoa. Katottumuudesta huolimatta siellä oli ihan törkeä kuuma, jonka vuoksi palattiin takaisin kaupunkiin suhteellisen ajoissa.

Me yövyttiin Alicen vanhempia kerrostaloasunnossa. Aika erikoinen asunto. Huoneet oli isoja ja korkeita ja sisältä päin ei olisi pystynyt sanomaan, että kyseessä oli kerrostaloasunto. Sen äiti teki meille sunnuntaina varmaan kuutta eri ruokaa, joista vain paria olin maistanut aikaisemmin. Nimiä en kyllä muista kirveelläkään. Suosikkini olivat jotain palleroita, joissa oli vihreää oliivia ja lihaa sisällä. Varmasti vaikeita valmistaa, koska rakenne vaikutti monimutkaiselta.

Sunnuntaina tehtiin turistikierros. Käveltiin koko kaupunki ympäri ja lisäksi käytiin autolla katsomassa maisemia ja rantoja. Hieno kaupunki kyseessä. Kuulemma aika tylsä paikka eikä koskaan tapahdu mitään, mutta kaipa tullakin asua voisi.