torstai 8. joulukuuta 2011

Portugal

Eilen aamulla kymmenen aikoihin palasin Portugalin reissulta. Ei ollut ehkä maailman paras reissu minkä olen tähän asti tehnyt, mutta tulipahan tehtyä.

Menin siis kolmeksi päiväksi (4.12. - 7.12.) Portugalin Portoon liettualaisen kaverin, Jokubasin, kanssa. Jokubasilla oli Portossa joku kaveri vaihdossa ja oltiin sovittu, että asutaan sen luona tuo aika. Hyvä homma, säätettiin siinäkin muutama kymppi. Lennot maksoi 60 €, mutta ne on mahdollista saada paljon halvemmalla. Halvimmat, jotka olen nähnyt ovat olleet 15 € pintaan meno-paluuna.

Lento lähti aamulla Portoon 7:30, joten erittäin aikaisin sai herätä. Itseasiassa ei tarvinnut herätä, koska en nukkunut koko yönä. Andrei lähti tuona samana yönä takaisin Suomeen, joten kävin saattamassa sen neljäksi Valencian bussiasemalle, josta se sitten lähti Barcelonan ja Kööpenhaminan kautta kotia kohti. Koitettiin nukkua muutama tunti ennen sen lähtöä, mutta en saanut unta.

Portugalissa on aika tunnin jäljessä Espanjaan nähden ja tämän vuoksi saavuttiin Portoon 7:35. Lento siis kesti vain viisi minuuttia. Harmiksemme saimme huomata, että Portossa satoi kaatamalla ja tuota sadetta sitten riittikin koko reissulle ihan riittämiin. Lentokentältä päästiin vajaassa puolessa tunnissa Porton keskustaan Trindaden asemalle, jossa Jokubasin kaveri, Tadas, oli vastassa. Siitä jatkettiin vesisateessa Tadasin kämpille. Jo tuossa vaiheessa oikea kenkäni oli läpimärkä, koska pohjassa on reikä. Kotona olin vielä ajatellut, että ei siellä varmaan sada ja otin mukaan mukavammat, mutta rikkinäiset kengät. Virhe. Tadasin kämppä oli pieni, mutta uusi ja siellä asui kaksi muutakin liettualaista. Seinät oli täkäläiseen tyyliin paperia ja vesi valui ikkunoitten raoista sisään ja vaatteet kastui vaatekaapissa itsekseen. Kenkäni eivät kosteassa ilmassa kuivuneet koko reissun aikana. Tuossa kämpässä asuminen oli kosteuden vuoksi erittäin epämiellyttävää. Kokoajan paleli ja tuntui, ettei kylmyyttä pääse karkuun muuten kuin menemällä lämpimään suihkuun.

Jouduin ostamaan heti samana päivänä itselleni uudet kengät. Ensimmäisenä päivänä kierreltiin pitkin Portoa ja käytiin viinitilalla maistamassa kuuluisaa Porto-viiniä. Kyseessä on vahva, 20-prosenttinen, erittäin makea punaviini. Se mitä maistettiin ei ollut mielestäni kovin hyvää. Edelleenkin kesällä Frigilianassa maistamani Vino de Frigiliana pitää parhaan viinin kärkipaikkaa selvällä erolla muihin. Porto on todella komea kaupunki ja se on rakennettu kukkulaiselle alueelle. Paikallisilla on varmaan kunto kohdillaan, koska mäkiä joutuu ravaamaan ylös ja alas koko ajan ja ne on vielä aika jyrkkiä.

Toisena päivänä mentiin käymään rannalla, joka on suhteellisen kaukana keskustasta ja käveltiin sieltä pois. Rantamaisemat on todella erilaiset verrattuna Espanjan etelä- ja itärannikkoihin. Siellä on kivikkoista ja aallot on huomattavasti isompia. Tuohon rantakierrokseen menikin melkein koko päivä ja illalla ei jaksanut tehdä mitään koko päivän kävelyn takia.

Viimeisenä päivänä käväistiin Bragassa, se sijaitsee noin 50 kilometrin päässä Portosta. Kyseessä on noin Jyväskylän kokoinen kaupunki ja se on ilmeisen tunnettu Portugalin mittakaavalla. Siellä on mm. Portugalin kolmanneksi paras jalkapallojoukkue ja turismia jonkin verran. Ihan sympaattinen paikka oli ja nähtävää sopivasti yhdelle päivälle. Me saavuttiin paikalle junalla kolmen aikaan ja lähdettiin 22:30. Junaliput maksoi 2,8 € suuntaansa. Meidän mukana oli myös kolmas liettualainen joka oli kanssa vaihtarina Portossa. Ihan mukavia tyyppejä ja ne suhtautuu muuhun Eurooppaan aika samankaltaisesti kuin suomalaiset. Eli ne arvostaa omaa pientä maataan ja kieltään ja ovat ylpeitä omista suorituksistaan, mutta kuitenkin nöyriä ja arvostavat myös muita kansoja. Koripallo on Liettuassa kuin jääkiekko Suomessa. Se on pienen maan ykkösurheilulaji ja ne pärjääkin siinä hyvin. Euroopassa toisiksi parhaiten Espanjan jälkeen. Se on aika hyvin kun ottaa huomioon, että liettualaisia on neljä miljoonaa.

Viimeisenä yömä nukuttiin pari tuntia ja lähdettiin viideltä bussilla lentokentälle ja kotiin palasin noin kymmenen aikoihin aamulla. Täällä olikin ollut päivisin yli 20 astetta lämmintä ja aurinkokin paistanut kunnolla. Portugalissa en päässyt nauttimaan kulinaristisista elämyksistä, koska liettualaiset oli pienellä budjetilla matkassa. Ihan hyvä ehkä, itsekin pääsin todella halvalla. Yhdenkin päivän ruokavalio oli Marie-keksejä ja suklaalevyjä. Vähän oli kyllä huono olo illalla, kun ei ollut syönyt mitään suolaista. Oli myös yllättävää, että kukaan ei tullut myymään huumeita. Olin ihan varma, että turistinnäköisille tyypeille tullaan heti kaupittelemaan herskaa ja muuta paskaa, koska Portugalissa kaikki huumeet on dekriminalisoitu. Ainoastaan Bragassa yksi hörhö tuli ilmoittamaan, että on vetänyt LSD:tä ja me ollaan sen kavereita.

Porto on myöskin Portugalin suurin yliopistokaupunki ja täten vaihtari-ilmapiirin pitäisi näkyä selvästi. Tätä en kuitenkaan huomannut yhtään samallalailla kuin Valenciassa, jossa opiskelijoiden presenssi näkyy Blasco Ibañezin tuntumassa vaikka lentokoneesta. Tähän asti pari kaupunkia nähneenä olen erittäin tyytyväinen omaan valintaani, Valenciaan. Tänne on aina kiva palata reissujen jälkeen.

Niin ja ennen tuota reissua Andrei oli tosiaan täällä viikon ajan, sunnuntaista sunnuntaihin. Oli kyllä rentoa pyöriä näissä paikoissa ja piireissä vanhan kaverin kanssa ja laukoa omia paskoja juttujaan suomeksi. Keväällä sitten uusiksi ;)